Skip links

Törölték a járatodat? Segítünk!

Amikor törlik a járatunkat, azonnal ezer kérdés kezd cikázni a fejünkben: Hogyan jutok így el az úti célomhoz? Itt ragadok? Hol fogok aludni? És ami talán a legaggasztóbb, hogy mennyibe fog ez kerülni nekem? Cikkünkben összegyűjtöttük, mi a teendő, ha törlik a géped.

1. Beszélj a légitársasággal!

Ilyen esetekben az ügyfélszolgálati pultnál szinte mindig hosszú sorban állnak az elégedetlen utasok. Ha gondolod, te is beállhatsz mögéjük – de az is elég, ha felhívod a légitársaságot, miközben kényelmesen ücsörögsz a legközelebbi kávézóban.

Bármelyik lehetőséget válaszd is, mindenképpen legyél határozott, de kedves. Ez különösen igaz akkor, ha a járattörlésre a légitársaságon kívül álló okok, például szélsőséges időjárás vagy vulkáni hamufelhő miatt került sor (ebben az esetben lépj tovább a 3. ponthoz). Ilyenkor ugyanis jogilag egyáltalán nem kötelesek segítséget nyújtani, ezért a barátságos hangnem kifizetődő lehet.

  • Ha szerencséd van, a járattörlés még azelőtt kiderül, hogy kiérnél a repülőtérre. Ebben az esetben maradj a szállásodon, ahol van wifi és áram, és onnan hívd fel a légitársaságot. A Budapest Airport honlapján megtalálod a légitársaságok magyar irodáinak telefonszámát is.
  • Babával utazol? Korábbi cikkünkből kiderül, hogyan nem lesz rémálom a repülőút. Kattints a linkre!

2. Követeld, amire jogosult vagy!

Ha a légitársaság hibájából kerül sor a járat törlésére, vagy legalább három órás késésére (az EU-n belül – ha máshol repülsz, járj utána a helyi szabályozásnak!), alapvetően két lehetőséged van:

a) Átfoglalás

Ha ezt a lehetőséget választod, a légitársaság foglal neked egy helyet egy másik, az adott úti célhoz tartó járatra. Ez a szabály adott esetben a csatlakozó járatokra is kiterjed, amennyiben azok is az adott légitársaság járatai. Ha azonban egy másik légitársasághoz tartoznak, szintén érdemes kedvesnek lenni – jogilag ugyanis ilyenkor sem kötelesek segítséget nyújtani. Ha a légitársaság nem hajlandó intézkedni, lépj tovább a 3. ponthoz.

Ha az EU-n belüli székhelyű légitársasággal, vagy az EU területén található repülőtérről utazol, és a pótjárat az eredetinél később indul, jogosult vagy a várakozás ideje alatt szükséges étkezések és szállás költségének megtérítésére is. Mindenképpen őrizd meg a nyugtákat és számlákat, és persze ne Michelin-csillagos éttermet vagy luxuslakosztályt válassz – a légitársaság csak az “észszerű” költségeket” köteles megtéríteni.

Ezenfelül további pénzbeli kártalanításra is jogosult vagy, amelynek összege attól függ, mennyivel előre értesítettek a törlésről, és milyen hosszú az adott repülőút.

b) Jegyár-visszatérítés

Jó, ha tudod, hogy amennyiben a repülőjegy árának visszatérítését választod, a légitársaság nem köteles további segítséget nyújtani neked. Magadra leszel tehát utalva, neked kell lefoglalnod a helyet az úti célodhoz tartó járatra. A visszatérítésen felül ekkor is jogosult vagy további kártalanításra. És ha már a kártalanításnál tartunk…

bármelyik opciót válaszd is, próbáld meg azonnal benyújtani a kártalanítási igényedet!

A kártalanítás iránti igény benyújtására rendelkezésre álló időtartam országonként változó, de általában több év. Ettől függetlenül mindig érdemes a lehető leghamarabb megtenni ezt – így legalább ennyivel kevesebb teendőd lesz, amikor hazaérsz. A társaságok gyakran elhúzzák a kifizetést, vannak viszont a kártérítés kiperlésére szakosodott irodák, például a Flight-Refund Kft, vagy éppen az Airhelp, akik némi sikerdíjért átveszik tőled az ügyintézést.

3. Hívd fel a biztosítódat!

Függetlenül attól, hogy a késés, vagy a törlés a légitársaság hibájából következett-e be, vagy egy másik légitársaság csatlakozó járatát késted-e le, mihamarabb hívd fel a biztosítódat!

Ha a fenti esetek bármelyikében a légitársaság nem nyújt segítséget, a lehető leghamarabb hívd fel az utasbiztosításodat kezelő biztosítót (célszerű az indulás előtt elmenteni a telefonszámukat, hogy szükség esetén biztosan kéznél legyen). Ilyenkor ugyan nem igényelhetsz kártalanítást, de másik járatra így is foglalhatsz helyet, és az észszerű étkezési és szállásköltségek megtérítését is kérheted (természetesen ebben az esetben is őrizd meg a nyugtákat/számlákat). Olvasd át a biztosítód általános szerződési feltételeit, ahonnan megtudhatod, pontosan mire vagy jogosult. A Generalinak kifejezetten légi utazásokhoz is van biztosítási ajánlata, amely számos lehetőséget biztosít ilyen esetekben.

  • Miután felhívtad a biztosítót, és tudomásul vetted az instrukcióikat, ideje helyet foglalnod egy másik járatra, illetve szükség esetén szállást keresned a várakozás idejére.
  • Elveszett a poggyászod a nagy kavarodásban? Ebben is segítünk! Kattints a linkre!

4. Őrizd meg a nyugalmadat!

Bármelyik megoldást válaszd is, próbálj pozitív maradni! Attól, hogy a késésen bosszankodsz, nem jutsz el hamarabb az úti célodhoz. Maradj tehát nyugodt, vedd számba a lehetőségeidet, és haladj lépésről lépésre – hamarosan újra úton leszel!

  • Hazaérkezésed után azonnal jelentsd be kárigényedet a biztosítódnál, több társaságnál ugyanis erre csak pár hét áll rendelkezésedre!

Olvass tovább, válassz nagyszerű utazási tippjeink és cikkeink közül!

Így védheted meg értékeidet külföldön

Mit tegyek, ha baleset ért külföldön?

Íme, Párizs legjobb ingyenes programjai

Az 5 legjobb ingyenes látnivaló Bangkokban

Az 5 legjobb ingyenes program Rómában