Skip links

Mit tegyek, ha elveszett a poggyászom?

Az utazók egyik legrosszabb rémálma, ha a légitársasága elveszíti a poggyászát. A légiközlekedési informatikai rendszereket gyártó SITA vállalat kutatása szerint 2016-ban 21,6 millió csomag veszett el, vagy továbbították ideiglenesen rossz helyre. Ez nem túl nagy szám – 1000 utasonként 5,73 poggyász -, ráadásul az elveszett csomagok száma évről évre csökken. Ez persze nem vigasztal, ha épp te jártál szerencsétlenül – az viszont már jobb kedvre deríthet, hogy ilyen esetben bizony jogod van a kártérítésre. Cikkünkből megismerheted a lehetőségeidet.

Tényleg elveszítették a poggyászodat?

Az utasok gyakran pánikba esnek, ha a poggyászuk késve, vagy rossz helyre érkezik, és ez teljesen érthető is. Első lépésként ellenőrizd a légitársaságnál, hogy mi történt a csomagoddal, mert lehet, hogy csak megakadt valahol. Ha nincs meg, azonnal menj a légitársaság ügyfélszolgálati pultjához, ha ugyanis rögtön jelented az esetet, sokkal nagyobb eséllyel ismerik el, hogy elveszítették vagy rossz helyre szállították a poggyászodat. A légitársaságok általában rendelkezésedre bocsátanak egy számot, amelyen keresztül nyomon követheted a csomagot, és tájékoztatást kaphatsz az ügy menetéről.

Szerezd be a megfelelő papírokat!

Ha megtaláltad az ügyfélszolgálati pultot, töltsd ki a szükséges nyomtatványokat! Valószínűleg kapni fogsz egy példányt a poggyászjegyzőkönyvről, amelyben a repülőtéri személyzet feljegyzi eltűnt bőröndöd adatait. De ezt nem kell kötelezően megkapnod: előfordulhat, hogy valamilyen ok miatt nem fognak adni (például a kisebb repülőtereken olyan poggyászkezelő pultok vannak, amiket személyzet nélkül kezelnek). Azért próbálj meg beszerezni egyet, mielőtt elmész a repülőtérről!

Írj a légitársaságnak!

Mindenképp jelentsd, hogy elveszítették a poggyászodat, és minél hamarabb nyújtsd be az ehhez szükséges űrlapot. Próbáld meg minél részletesebben jellemezni a csomagodat: add meg a méretét, a színét és az egyéb tulajdonságait. Elképzelhető, hogy az utazás során a poggyászod átkerült egy másik légitársasághoz. A kérelmedet ahhoz a társasághoz is nyújtsd be, amellyel legutoljára repültél – általában ők lesznek az illetékesek.

Van fényképed a bőröndödről?

Az igényed benyújtásakor az is nagy segítség a légitársaság számára, ha mellékelsz egy képet a poggyászodról. Persze nyaralás előtt eszünkbe sem jut, hogy esetleg elveszíthetjük a csomagjainkat, de érdemes rászoknod, hogy minden utazás előtt lefényképezed a bőröndjeidet.

Szintén hasznos lehet, ha ráteszel egy címkét a csomagodra a címeddel és az elérhetőségeiddel.

Beszélj a biztosítóddal!

A Montréali Egyezmény keretein belül a légitársaságok felelősek a poggyászokért, de sok légitársaság inkább átirányít a biztosítódhoz. Némelyik biztosítási csomag csak minimális, vagy semmilyen védelmet nem nyújt a poggyászok légitársaság általi kezelésének idejére. Ez különösen igaz az értékes elektronikai cikkekre, például a laptopokra, tehát ezeket mindenképp a kézipoggyászodba tedd. Ha a légitársaság elutasítja a kérelmedet, vagy nem ajánl korrekt kártérítést az elveszett poggyászodért, fordulj bizalommal a biztosítódhoz, ahol az utasbiztosításodat kötötted, ugyanis nem vagy köteles elfogadni a társaság ajánlatát.

Nyugtákra is szükséged lesz

Ha felkészült voltál, és rendelkezel a poggyász és a benne lévő tárgyak értékét igazoló nyugtákkal, könnyű dolgod lesz. Ha viszont nem őrizted meg őket, be kell nyújtanod egy olyan bankszámlakivonatot, amelyen látszanak, hogy valóban megvásároltad a szóban forgó tételeket. Barátkozz meg a gondolattal, hogy nem az eredeti vételárat fogják visszatéríteni, hanem a tárgyak elvesztés pillanatában reális értékét.

  • Ha a nyaralásod során pótolnod kell néhány szükséges tételt, mindenképpen tartsd meg a blokkjaikat is!
  • A poggyászod elvesztését követő 21 napon belül nyújtsd be a kérelmed.

Így védheted meg értékeidet külföldön

Mit tegyek, ha baleset ért külföldön?

Egyedi és olcsó ötletek nyaraláshoz