Jó rutinnal könnyebb a munka – Így hozd ki a legtöbbet a napodból!
Az eredményes munkavégzés manapság egyre felkapottabb téma mind a munkavállalók, mind a munkáltatók körében – a legfrissebb kutatások alapján pedig úgy tűnik, a lényeg az, hogyan dolgozunk, nem pedig az, mennyit. Ráadásul nem csak az számít, mit csinálunk az irodában – a reggeli rutintól az íróasztal elrendezéséig sok minden más is komoly hatással lehet a munkahelyi teljesítményre.
Hogyan tehetem eredményesebbé a napom?
Egyszerűbben, mint gondolnád! Összeállítottunk egy napirendet, melynek segítségével minden eddiginél több feladatot végezhetsz el a lehető legkevesebb idő alatt, és garantáltan kihozhatod a maximumot a munkaidődből.
07:00 Ahhoz, hogy felkészülj az előtted álló napra, elengedhetetlen legalább 7-9 óra alvás. Igyekezz tehát időben lefeküdni ahhoz, hogy ki tudd aludni magad, és elalvás előtt két órával lehetőleg már ne használj kék fényt kibocsátó eszközöket! A téged érő kék fény mennyiségét egyébként szoftveresen is csökkentheted, például a f.lux segítségével. Ha pedig nem szeretnéd, hogy a legmélyebb álmodból zavarjon fel az ébresztőórád, tölts le egy olyan alkalmazást, amely az alvási ciklusodhoz igazítja az ébresztés időpontját, mint például a Sleep Cycle!
07:30 Ügyelj arra, hogy a reggelid tápláló legyen, és próbálj meg a munka előtt beiktatni egy 20 perces edzést is! Ettől endorfin szabadul fel a testedben, felpörög az anyagcseréd, ráadásul a megfelelő lelkiállapotba is kerülsz ahhoz, hogy megvalósítsd a céljaidat. Mi például a Generalinál például saját edzőteremmel gondoskodunk budapesti dolgozóink egészségéről, amit mindenki a neki megfelelő időben használhat.
08:30 Utazás közben hallgass egy érdekes podcastet, vagy olvass a szakterületeddel kapcsolatos híreket!
09:00 A munkahelyedre megérkezve gondoskodj arról, hogy az íróasztalod és a munkaterületed alkalmas legyen a nyugodt és eredményes munkavégzésre. Szabadulj meg tehát a felesleges kacatoktól, állítsd be az ideális hőmérsékletet, és ügyelj a megfelelő világításra!
Néhány növénnyel is feldobhatod munkakörnyezetedet. Ezek friss oxigénnel töltik fel a levegőt és nem utolsó sorban jó rájuk nézni is, ezért sok irodaház bérel szobanövényeket, melyeknek gondozását egy külön cég végzi. Az ott dolgozóknak tehát csak ki kell élvezni a látványt.
10:00 Dolgozz ki egy részletes tervet az adott napra! Állítsd a feladataidat fontossági sorrendbe, és oszd fel őket kisebb, legfeljebb 30 perc alatt elvégezhető teendőkre. Az egyes feladatok között tarts rövid (max. 5 perces) szüneteket! Az idő számon tartásában egy Pomodoro-technikát alkalmazó app is segíthet.
Ha szeretnéd, hogy a teendőlistád minden eszközödön hozzáférhető és könnyen módosítható legyen, próbáld ki a Trello vagy a Todoist mobilalkalmazást! Ne felejtsd el beütemezni a hosszabb szüneteket és az „üresjáratokat” is, hogy ne legyen túlzsúfolt és tarthatatlan a napirended.
11:00 Ha nehezen tudsz ellenállni a közösségi média kísértésének, kapcsold ki az értesítéseidet, vagy telepíts olyan alkalmazást a telefonodra, amellyel meghatározott időre letiltható az egyes weboldalakhoz való hozzáférés. Persze a munkával kapcsolatos üzenetek, például az e-mailek és a Skype- vagy Slack-értesítések is megzavarhatják a koncentrációt.
Válasszatok ki a csapatoddal egy, mindenkinek megfelelő kommunikációs csatornát, hogy ne kelljen folyton mindegyiket figyelnetek! Ez természetesen nem jelenti azt, hogy csak egyetlen felületet használhattok a kommunikációra – akár abban is megegyezhettek, hogy a hosszabb, nem sürgős üzeneteket például e-mailben külditek el, az azonnali intézkedést igénylő témákban pedig a Slacken írtok egymásnak.
13:00 A rendes ebédszünet és a néhány óránként megtartott hosszabb, 20-30 perces szünetek garantálják, hogy mindig frissen és kipihenten térj vissza a munkához. Figyelj arra, hogy egészséges legyen az ebéded, és használd az ebédidőt aktív pihenésre - állj fel az asztalodtól és menj sétálni, vagy beszélgess a munkatársaiddal.
A Generali budapesti székházaiban például büfé, étterem és egy kávézó is gondoskodik róla, hogy a dolgozók minden nap ízletes és egészséges ételeket fogyaszthassanak. A központi elhelyezkedésnek köszönhetően nemcsak az épületekben, de a környéken is sok vendéglátó egység várja a munkavállalókat. Néhányan külön céges kedvezményekkel is kedveskednek a munkatársaknak.
15:00 A délutáni álmosság tökéletes ellenszere a komolyzene, amely az agyműködés fokozásával bizonyítottan javítja a teljesítményt (ezt nevezik „Mozart-hatásnak”). Állíts össze egy délutáni lejátszási listát, és tedd be az utolsó néhány feladat elvégzése közben – hidd el, segíteni fog!
17:00 A nap lezárásaként nézd át, melyik teendőket sikerült elvégezned, és miket kell átírnod a másnapi listádra. Gondold végig, milyen eredményeket és sikereket értél el, és hogyan fokozhatod a jövőben még jobban a teljesítményedet!
18:00 Igyekezz időben hazamenni a munkahelyedről, hogy este még tudj egy kicsit pihenni. Ebben segít, ha az irodád központi helyen van, ahová tömegközlekedéssel, vagy akár kerékpárral is könnyen el lehet jutni a szép időben. Ehhez segítséget nyújthat a céged is biciklitároló biztosításával.
Ha lehet, másnap reggelig már az e-maileidet se nyisd meg – csak így tudsz ugyanis ténylegesen kikapcsolódni és feltöltődni az újabb mozgalmas, eredményes nap előtt.
Ajánljuk figyelmedbe korábbi cikkeinket is a témában:
Így csökkentsd a munkahelyi stresszt 10 egyszerű lépésben
A munkahelyi stressz nem játék, és még az üzletnek is árt. A stresszes alkalmazottak ugyanis jóval kevésbé motiváltak és hatékonyak, ráadásul gyakrabban jelentenek beteget is. Szerencsére néhány apró trükkel könnyen boldogabbá és eredményesebbé teheted a beosztottaidat.
To do list: 11 tipp a tökéletes teendőlista összeállításához
Biztosan ezerszer hallottad már az időbeosztás és a szervezés szakértőitől, hogy: “ha a teendőlistád összeállításával kezded a napot, minden más a helyére kerül majd”. Sajnos azonban egyáltalán nem mindegy, milyen listát is készítesz.
Álláskeresés: Sosem késő szakmát váltani!
Bárki is találta ki, hogy egy szakmának egy életre kell szólnia, bizonyára azon kevesek közé tartozott, aki megtalálta a hozzá tökéletesen passzoló foglalkozást. A legtöbb ember viszont gyakran teljesen más szakmát tart ideálisnak a húszas, és mást a negyvenes éveiben. De hogyan érdemes szakmát váltani az élet későbbi szakaszában? Segítünk!