Skip links

Amit a Z generációról tudni kell

Az alábbiakban bemutatjuk a Z generáció legfontosabb digitális szokásait és jelentőségüket a céged számára. Ha szeretnéd jobban megérteni ezt a korosztályt, olvass tovább.

Hol ér véget az Y és hol kezdődik a Z generáció?

Elgondolkoztál már azon, hogyan tudnád megcélozni vállalkozásoddal a Z generáció tagjait? A Z generáció 2019-re a világ teljes lakosságának 32%-át teszi ki, számuk így most először haladja meg az Y generációét (amely jelenleg az össznépesség 31,5%-át adja). Napról napra egyre több Z generációs fiatal lép be a munkaerőpiacra, akik mind potenciális vásárlóerőt jelenthetnek a céged számára – feltéve, hogy meg tudod őket szólítani.

Nincs hivatalos konszenzus arról, hol ér pontosan véget az Y generáció és hol kezdődik a Z, de ha abból indulunk ki, hogy jellemzően az 1995-2009 között születettek sorolhatók Z generációba, akkor a legidősebbek közülük idén lesznek 22 évesek. Ez azt jelenti, hogy legfeljebb tízévesek voltak, amikor Steve Jobs bemutatta az első iPhone-t. Az ezredfordulósokkal (millennials) ellentétben tehát

soha nem ismerték azt a világot, amelyben még nem volt mindenki állandó összeköttetésben.

Éppen ezért a gondolkodásmódjuk is más: semmibe veszik a sztereotípiákat, és felrúgják a normákat. Mindez pedig azt jelenti, hogy azok a marketingeszközök, amelyek az Y generációnál beváltak, nem feltétlenül fognak működni a Z generáció tagjainál is.

1. Tényleg ciki a Facebook?

Bár a Z generáció tagjai is böngészik a Facebookot, a posztolást általában cikinek tartják. Ezért ha hitelesen szeretnéd megszólítani őket, ott kell megcéloznod őket, ahol szívesen mutatkoznak – tehát a Snapchaten, az Instagramon és a YouTube-on, amiket a legtöbben menőnek tartanak. Mivel ezek mind a vizuális médiára fókuszáló felületek, mindenképpen kiemelkedő vizuális tartalomra lesz szükséged.

Azonban nem csak a vizualitás számít. A Z generáció tagjai voltak ugyanis az elsők, akik úgy nőttek fel, hogy bármikor bármilyen zeneszámot meg tudnak hallgatni – ami, ha jobban belegondolunk, egészen elképesztő lehetőség. Nem csoda hát, hogy a Spotify is szerepel a korosztály “menőségi” listáján.

  • Ezen a felületen okos lépés lehet létrehozni a márkád saját lejátszási listáját, vagy
  • akár egyedi podcastokat indítani. Vizuális tartalom gyártásakor se feledkezz meg a zenéről!
  • Ha a Z generáció kedvenc előadóitól választasz egy számot, könnyedén belophatod magad a szívükbe.

2. Fogyasztóként használják a közösségi médiát

Megcélozhatod ugyan hirdetéseiddel a Z generáció által fogyasztott tartalmakat, de ezzel óvatosnak lenni. Ha ugyanis félbeszakítod azt, amit nézni szeretnének, és arra kényszeríted őket, hogy végigüljék a reklámodat, akkor nagyon ajánlott, hogy az érdekes is legyen. Célszerűbb inkább tényleges tartalmat gyártani. Tanulmányozd a megszólítani kívánt Z generációsok tartalomfogyasztási szokásait, és hozz létre olyan, a márkával kapcsolatos tartalmakat, amelyeket maguktól is szívesen megnéznek.

Ne felejtsd el a tartalmakat mobilra optimalizálni!

Ha ugyanis valamit nem tudnak megnyitni a telefonjukon, azt a Z generációs fiatalok nagy valószínűséggel egyáltalán nem is fogják megnézni.

3. Követik a kedvenc márkáikat és vásárolnak is

Az Instagram ezen a téren különösen fontos, mivel a Z generáció tagjainak 50%-a vásárolt már meg olyan terméket, amelyet fizetett hirdetésben látott először. És mivel a fizetett hirdetések a profilodra mutatnak, azt mindenképpen úgy alakítsd ki, hogy érdemes legyen követni. Olyan tartalmakat ossz meg, amelyek a Z generációnak szólnak, és tükrözik a márkád szellemiségét!

4. Mentális problémák és szorongás

A Z generáció számos tagja úgy érzi, sok időt pazarol el az interneten, a közösségi média túlzott mértékű használata pedig kutatások szerint mentális problémákhoz, például szorongáshoz és depresszióhoz vezethet

Ezek a tendenciák aggasztóak ugyan, de a márkáddal jelentős változást érhetsz el ezen a téren. A tartalomgyártás és a közösségi oldalakon való jelenlét kialakítása során mindig olyan dolgokra koncentrálj, amelyek értéket teremtenek a Z generációsok életében, felszabadítják őket mások elvárásai alól, és arra ösztönzik őket, hogy nagyobb elvárásokat támasszanak saját magukkal szemben.

A digitális marketing pozitív megközelítésével nemcsak az online környezetet teheted jobb hellyé a Z generáció számára, hanem a márkádat is közelebb hozhatod hozzájuk.

5. Tenni akarnak valamit a világért

A Z generációt foglalkoztatják a társadalmi és környezetvédelmi problémák, a közösségi médián tájékozódnak ezekről a kérdésekről és népszerűsítik ezeket az ügyeket.

A közösségi médiák monitorozásával megállapították, hogy a Z generáció tagjai rendszeresen kifejezik, hogy tenni akarnak valamit a világért, és foglalkoztatják őket olyan témák, mint

  • az oktatás,
  • a nemek közötti egyenlőség, vagy akár
  • a vezetés közbeni SMS-ezés.

Az általuk használt márkákkal szemben komoly elvárásokat támasztanak: a praktikusság, a közösség, a jótékonyság, a nyitottság, a hitelesség és az átláthatóság mind fontos érték a számukra.

Ezért érdemes arra használni a közösségi médiát, hogy a társadalmi és környezetvédelmi felelősségvállalás iránti valódi elkötelezettségről tegyél tanúbizonyságot, valamint felkarolj egy-két konkrét ügyet, amely terén a céged értékes hozzájárulással tud szolgálni. Bármit is válassz, azt teljes elkötelezettséggel csináld – ne csak marketingfogásként tekints rá!

6. Tévé helyett influencerek

Az új típusú média, például a podcastek és a YouTube fellendülése óriási hírességeket teremtett meg, akikről te valószínűleg még soha nem hallottál. Instagram-influenszerek, youtuberek és podcastolók – az új típusú média lehetőséget kínál felhasználóinak arra, hogy hatalmas követőtábort építsenek ki, miközben az átlagemberek számára teljesen ismeretlenek maradhatnak.

Egy olyan világan, ahol a Z generáció 57%-a vásárolt már meg egy adott terméket egy influenszer vagy híresség miatt, egy jól megválasztott személlyel elkészített, viszonylag olcsó hirdetés vagy termékelhelyezés több emberhez eljuttathatja a márkádat, mint egy drága televíziós reklámkampány.

A technológia elképesztő ütemű fejlődésével érdemes nyomon követni és kihasználni a legfrissebb digitális eszközök, például a láthatatlan megosztások (dark social) által nyújtott lehetőségeket, amelyek egyértelmű előnyökkel járhatnak a vállalkozásod számára. És mivel a Google meglepően menőnek számít a Z generáció szemében (nem csoda, hiszen ötvözi a szórakozást és a praktikusságot), ide tartozik a márkád optimalizálása is

a Google-kereső és annak legfrissebb funkciói, például a hangalapú keresés szempontjából.

Röviden tehát: a Z generáció áthágja a szabályokat. Ha szeretnéd megszólítani őket, neked is ezt kell tenned.


Hogyan dolgozz hatékonyan otthonról

Így készíts saját weboldalt ingyen

Így készíts tökéletes önéletrajzot!

Hogyan öltözz állásinterjúra?

Szerezd meg az álommunkád

Nem szeretnél lemaradni a legfrissebb bejegyzésekről?
Iratkozz fel a hírlevelünkre!