Skip links

Amit a Z generációról tudni kell

Az alábbiakban bemutatjuk a Z generáció legfontosabb digitális szokásait és jelentőségüket a céged számára. Ha szeretnéd jobban megérteni ezt a korosztályt, olvass tovább.

Hol ér véget az Y és hol kezdődik a Z generáció?

Elgondolkoztál már azon, hogyan tudnád megcélozni vállalkozásoddal a Z generáció tagjait? A Z generáció 2019-re a világ teljes lakosságának 32%-át teszi ki, számuk így most először haladja meg az Y generációét (amely jelenleg az össznépesség 31,5%-át adja). Napról napra egyre több Z generációs fiatal lép be a munkaerőpiacra, akik mind potenciális vásárlóerőt jelenthetnek a céged számára – feltéve, hogy meg tudod őket szólítani.

Nincs hivatalos konszenzus arról, hol ér pontosan véget az Y generáció és hol kezdődik a Z, de ha abból indulunk ki, hogy jellemzően az 1995-2009 között születettek sorolhatók Z generációba, akkor a legidősebbek közülük idén lesznek 22 évesek. Ez azt jelenti, hogy legfeljebb tízévesek voltak, amikor Steve Jobs bemutatta az első iPhone-t. Az ezredfordulósokkal (millennials) ellentétben tehát

soha nem ismerték azt a világot, amelyben még nem volt mindenki állandó összeköttetésben.

Éppen ezért a gondolkodásmódjuk is más: semmibe veszik a sztereotípiákat, és felrúgják a normákat. Mindez pedig azt jelenti, hogy azok a marketingeszközök, amelyek az Y generációnál beváltak, nem feltétlenül fognak működni a Z generáció tagjainál is.

1. Tényleg ciki a Facebook?

Bár a Z generáció tagjai is böngészik a Facebookot, a posztolást általában cikinek tartják. Ezért ha hitelesen szeretnéd megszólítani őket, ott kell megcéloznod őket, ahol szívesen mutatkoznak – tehát a Snapchaten, az Instagramon és a YouTube-on, amiket a legtöbben menőnek tartanak. Mivel ezek mind a vizuális médiára fókuszáló felületek, mindenképpen kiemelkedő vizuális tartalomra lesz szükséged.

Azonban nem csak a vizualitás számít. A Z generáció tagjai voltak ugyanis az elsők, akik úgy nőttek fel, hogy bármikor bármilyen zeneszámot meg tudnak hallgatni – ami, ha jobban belegondolunk, egészen elképesztő lehetőség. Nem csoda hát, hogy a Spotify is szerepel a korosztály “menőségi” listáján.

  • Ezen a felületen okos lépés lehet létrehozni a márkád saját lejátszási listáját, vagy
  • akár egyedi podcastokat indítani. Vizuális tartalom gyártásakor se feledkezz meg a zenéről!
  • Ha a Z generáció kedvenc előadóitól választasz egy számot, könnyedén belophatod magad a szívükbe.

2. Fogyasztóként használják a közösségi médiát

Megcélozhatod ugyan hirdetéseiddel a Z generáció által fogyasztott tartalmakat, de ezzel óvatosnak lenni. Ha ugyanis félbeszakítod azt, amit nézni szeretnének, és arra kényszeríted őket, hogy végigüljék a reklámodat, akkor nagyon ajánlott, hogy az érdekes is legyen. Célszerűbb inkább tényleges tartalmat gyártani. Tanulmányozd a megszólítani kívánt Z generációsok tartalomfogyasztási szokásait, és hozz létre olyan, a márkával kapcsolatos tartalmakat, amelyeket maguktól is szívesen megnéznek.

Ne felejtsd el a tartalmakat mobilra optimalizálni!

Ha ugyanis valamit nem tudnak megnyitni a telefonjukon, azt a Z generációs fiatalok nagy valószínűséggel egyáltalán nem is fogják megnézni.

3. Követik a kedvenc márkáikat és vásárolnak is

Az Instagram ezen a téren különösen fontos, mivel a Z generáció tagjainak 50%-a vásárolt már meg olyan terméket, amelyet fizetett hirdetésben látott először. És mivel a fizetett hirdetések a profilodra mutatnak, azt mindenképpen úgy alakítsd ki, hogy érdemes legyen követni. Olyan tartalmakat ossz meg, amelyek a Z generációnak szólnak, és tükrözik a márkád szellemiségét!

4. Mentális problémák és szorongás

A Z generáció számos tagja úgy érzi, sok időt pazarol el az interneten, a közösségi média túlzott mértékű használata pedig kutatások szerint mentális problémákhoz, például szorongáshoz és depresszióhoz vezethet

Ezek a tendenciák aggasztóak ugyan, de a márkáddal jelentős változást érhetsz el ezen a téren. A tartalomgyártás és a közösségi oldalakon való jelenlét kialakítása során mindig olyan dolgokra koncentrálj, amelyek értéket teremtenek a Z generációsok életében, felszabadítják őket mások elvárásai alól, és arra ösztönzik őket, hogy nagyobb elvárásokat támasszanak saját magukkal szemben.

A digitális marketing pozitív megközelítésével nemcsak az online környezetet teheted jobb hellyé a Z generáció számára, hanem a márkádat is közelebb hozhatod hozzájuk.

5. Tenni akarnak valamit a világért

A Z generációt foglalkoztatják a társadalmi és környezetvédelmi problémák, a közösségi médián tájékozódnak ezekről a kérdésekről és népszerűsítik ezeket az ügyeket.

A közösségi médiák monitorozásával megállapították, hogy a Z generáció tagjai rendszeresen kifejezik, hogy tenni akarnak valamit a világért, és foglalkoztatják őket olyan témák, mint

  • az oktatás,
  • a nemek közötti egyenlőség, vagy akár
  • a vezetés közbeni SMS-ezés.

Az általuk használt márkákkal szemben komoly elvárásokat támasztanak: a praktikusság, a közösség, a jótékonyság, a nyitottság, a hitelesség és az átláthatóság mind fontos érték a számukra.

Ezért érdemes arra használni a közösségi médiát, hogy a társadalmi és környezetvédelmi felelősségvállalás iránti valódi elkötelezettségről tegyél tanúbizonyságot, valamint felkarolj egy-két konkrét ügyet, amely terén a céged értékes hozzájárulással tud szolgálni. Bármit is válassz, azt teljes elkötelezettséggel csináld – ne csak marketingfogásként tekints rá!

6. Tévé helyett influencerek

Az új típusú média, például a podcastek és a YouTube fellendülése óriási hírességeket teremtett meg, akikről te valószínűleg még soha nem hallottál. Instagram-influenszerek, youtuberek és podcastolók – az új típusú média lehetőséget kínál felhasználóinak arra, hogy hatalmas követőtábort építsenek ki, miközben az átlagemberek számára teljesen ismeretlenek maradhatnak.

Egy olyan világan, ahol a Z generáció 57%-a vásárolt már meg egy adott terméket egy influenszer vagy híresség miatt, egy jól megválasztott személlyel elkészített, viszonylag olcsó hirdetés vagy termékelhelyezés több emberhez eljuttathatja a márkádat, mint egy drága televíziós reklámkampány.

A technológia elképesztő ütemű fejlődésével érdemes nyomon követni és kihasználni a legfrissebb digitális eszközök, például a láthatatlan megosztások (dark social) által nyújtott lehetőségeket, amelyek egyértelmű előnyökkel járhatnak a vállalkozásod számára. És mivel a Google meglepően menőnek számít a Z generáció szemében (nem csoda, hiszen ötvözi a szórakozást és a praktikusságot), ide tartozik a márkád optimalizálása is

a Google-kereső és annak legfrissebb funkciói, például a hangalapú keresés szempontjából.

Röviden tehát: a Z generáció áthágja a szabályokat. Ha szeretnéd megszólítani őket, neked is ezt kell tenned.


Hogyan dolgozz hatékonyan otthonról

Így készíts saját weboldalt ingyen

Így készíts tökéletes önéletrajzot!

Hogyan öltözz állásinterjúra?

Szerezd meg az álommunkád