Skip links

Vezess biztonságosan! Tanácsok idősebb sofőröknek

Mindannyian másképp öregszünk

Meggyőződésünk, hogy nem lehet általánosságban kijelenteni, hány évesen kell felhagyni a vezetéssel. Az viszont mindenkire igaz, hogy idősebb korra a látásunk, a hallásunk, a reflexeink és testi erőnk is túl van már a legjobb formáján, ez pedig nehezebbé teheti az autóvezetést. Cikkünkben összeszedtünk néhány egyszerű szabályt, amelyek betartásával még sokáig biztonságosan vezethetsz.

Vizsgáltasd meg a látásod, a hallásod!

Szerencsére a látás- és hallásproblémákat viszonylag könnyen korrigálhatjuk. Az optikus rendszeres felkeresése nagyon fontos annak érdekében, hogy folyamatosan megfelelő dioptriájú szemüveget vagy kontaktlencsét használj. Ha hallókészüléked van, vezetés előtt mindig ellenőrizd, hogy a helyén van-e, az ablakokat pedig csak indokolt esetben húzd le, mert a huzat csökkenti a készülék hatékonyságát.

Használj GPS-t!

Egy GPS minden életkorban hasznos, és segít megőrizni a nyugalmadat, ha rossz helyen fordultál be. Forgalmas időszakokban és balesetek esetén pedig alternatív útvonalakkal segíthet elkerülni a főutakat. Szerezz be hát egy GPS-t, vagy telepíts telefonodra egy navigációs alkalmazást (például a Waze-t). És ami a legfontosabb, ne szégyellj segítséget, sőt gyorstalpalót kérni fiatalabb rokonaidtól, ismerőseidtől az alkalmazás használatához!

Változtass a szokásaidon!

Kizárólag a nappali órákban, jó időjárási körülmények között ülj a volán mögé, és kerüld a csúcsforgalmat. Sötétben vagy rossz időben vezetni idősebb korban komoly kihívás lehet, így ha lehetséges, ilyen helyzetekben ne is vágj neki az útnak. Az autó megfelelő felkészítése az időjárási viszonyokra – ez pedig nem is lehet kérdés!

Frissítsd fel a tudásod!

Végezz el egy vezetéstechnikai tréninget, vagy egy ismétlő tanfolyamot – 60 év felett például jelentkezhetsz a Jól vezess program ingyenes tréningjeire. Egy képzés sokat lendíthet a biztonságérzeteden és az önbizalmadon, hiszen teljesen naprakésszé válhatsz a legjobb vezetési gyakorlatok terén.

Maradj mozgásban!

Bagatell problémának tűnhet, ha nincs semmi bajod, de az évek során izmaink és ízületeink ereje és rugalmassága fokozatosan csökken. A rendszeres testmozgás, például a séta, a nyújtás és a saját testsúlyos edzés segít megőrizni a mozgékonyságot, ami a vezetést is jóval problémamentesebbé teszi.

Használd a technológia vívmányait!

Az önvezető autókra ugyan várni kell még néhány évet, de a legtöbb személyautó ma már számos vezetést könnyítő funkcióval rendelkezik, így érdemes lehet megfontolni egy újabb autó beszerzését is. Az idősebb sofőrök számára a leghasznosabb funkciók például a beépített GPS, az automatikus veszélyjelzők, az automatikus fék, a fáradtságérzékelő szenzor, az intelligens sebességkorlátozó, az éjjellátó kamera, illetve az adaptív tempomat, amely automatikusan módosítja az autó sebességét az előtted haladó jármű sebességének megfelelően.

Vezess rendszeresen!

Ha egy tevékenységet csak alkalomszerűen végzünk, gyorsan elveszíthetjük a tudásunkat és az önbizalmunkat – ez pedig a vezetésre kiváltképpen igaz. Igyekezz szinten tartani a készségeidet: látogasd meg a barátaidat, vagy ugorj el a boltba, a lényeg, hogy vezess rendszeresen!

Utolsó tanácsként érdemes lehet a kötelező biztosítás mellé cascót is kötnöd. Bár több rutinnal rendelkeznek és türelmesebbek, az idősebb sofőrök statisztikailag több mint kétszer akkora eséllyel szenvednek balesetet, a számok szerint tehát gyakrabban számíthatsz káreseményekre.

Nem szeretnél lemaradni a legfrissebb bejegyzésekről?
Iratkozz fel a hírlevelünkre!