Mennyi kártérítés jár repülőgép késése vagy járattörlés esetén?
Késett a gépem, mik a lehetőségeim? Mikor jár a repülőjegy-visszatérítés? Sokakat érint a járatkésés, kártérítés azonban nem mindenkinek jár. Az idei nyár után különösen fontos ez a téma, hiszen egy júliusi globális informatikai leállás miatt tömegek ragadtak a repülőtereken késés vagy járattörlés miatt. Mi a teendő ilyen esetekben, milyen jogok illetik meg az utasokat, és milyen kártérítés jár a károsultnak? Cikkünkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Mikor keletkezik kártérítési jogosultság?
A járatkésést és járattörlést tapasztaló utasok kártalanítását az Európai Unióban hatályos 261/2004/EK rendelet szabályozza.
Járatkésés esetén
A rendelet értelmében a légi utas akkor jogosult járatkésés miatti kártalanításra, ha:
- járata a tervezett leszállási időhöz képest 3 órás vagy annál hosszabb késéssel érkezik meg a célállomásra;
- a járat egy uniós repülőtérről indult, vagy egy uniós repülőtéren szállt le (ha azt egy uniós székhelyű légi fuvarozó üzemelteti);
- érvényes repülőjegy-foglalással rendelkezett;
- a légitársaság felelős a késésért.
Járattörlés esetén
Mi is pontosan a járattörlés? Járattörlésről akkor beszélhetünk, ha a légitársaság a foglaláson szereplő menetrend szerinti járatot nem indítja el, hanem áthelyezi az utast egy másik menetrend szerinti járatra. Akkor is járattörlés áll fenn, ha a gép felszáll ugyan, de vissza kell fordulnia a kiindulási repülőtérre, vagy ha a járat nem arra a repülőtérre érkezik, amelyik a jegyen úticélként szerepel.
Járat törlése esetén a légitársaságnak fel kell ajánlania a következő lehetőségeket:
- Visszatéríti a jegy árát, de nem juttat el a célhoz.
- Átfoglalással a következő járattal juttat el a célhoz.
- Általunk kiválasztott későbbi időpontban utazhatunk, hasonló feltételekkel.
Ha azonban a légitársaság több mint 14 nappal korábban értesít bennünket a járattörlésről, akkor mentesül a kártérítési kötelezettség alól.
Túlfoglalás esetén
Ha a légitársaság megtagadja a beszállítást, mert túlfoglalás miatt nem utazhatsz eredeti terved szerint, jogod van az alábbi két lehetőség közül választani:
- a légitársaság más módon eljuttat az úti célodra, az eredetihez hasonló útvonalon;
- vagy a légitársaság visszatéríti a jegy árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttat az indulási repülőtérre.
Késett a gép vagy törölték? Ezek a kártérítés lehetőségei
Mit tehetsz meg már a reptéren, ha törlik a járatod, vagy a géped 3 óránál többet fog késni?
- Kérj a földi kiszolgáló személyzetétől étkezési kupont 3 óránként.
- Minden késéssel összefüggő költségről kérj számlát, vagy nyugtát (szállásdíj, taxi, lekésett nyaralás számlája).
- Őrizd meg a beszállókártyád, vagy annak másolatát bármilyen formában.
Ezek mind segíthetnek, hogy a későbbiekben kártérítést igényelhess.
Milyen kártérítés jár a repülőjárat késés esetén?
Jelentős késés esetén a légitársaság köteles ellátást biztosítani a károsultnak, valamint a jegyárat visszatéríteni és visszatérítést fizetni, melynek összege akár 600 euró is lehet.
Az ellátási kötelezettség a késés időtartamától függően, tehát két órát meghaladó járatkésés esetén áll fenn, mely kiterjed frissítők és étel biztosítására, telefonköltség megtérítésére, és indokolt esetben szállodai elhelyezésre vagy a repülőtér és a lakóhely közötti utazási költség megtérítésére is. Pénzbeli kártérítésben három órát meghaladó járatkésés esetén részesülhetsz, melynek összege az út hosszától függően 250-600 euró.
A légiutasok jogai és a légitársaságok kártérítési felelőssége ugyanúgy vonatkozik a hagyományos (pl. Air France-KLM, Lufthansa, British Airways) és a fapados/diszkont/low-cost (pl. Wizz Air, Ryanair, easyJet) légitársaságokra is.
Sajnos a légitársaságok a szolgáltatások biztosítását és a kártérítések megfizetését próbálják elkerülni, így csak hatékony és egyértelmű eszközökkel lehet elérni, hogy a légi utasok jogai érvényesüljenek.
Pénzbeli kártérítés vagy utalvány
Az utas akkor jogosult kártérítésre, ha legfeljebb 1500 kilométeres távolság esetén az eredeti időponttól számítva járata több mint 2 órás késéssel indul, 1500 és 3000 kilométeres repülőút esetén háromórás reptéri várakozás után, és az ennél hosszabb repülési távú járatoknál több mint négy órát késő járat esetén.
A kártérítés mértéke 250 euró az 1500 kilométeres vagy ennél rövidebb repülőútra. 400 euró minden 1500 kilométernél hosszabb, Közösségen belüli repülőútra, és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra. Mindezeken felül 600 euró minden egyéb, több mint 3500 kilométeres repülőútra.
A légitársaság felajánlhatja az utasoknak, hogy a kártérítés összege vagy a jegyár utalvány formájában kerüljön megtérítésre, de ezt jogunkban áll visszautasítani.
Kivételek, amikor nem jár kártérítés járatkésés miatt
Ha a járatot üzemeltető légitársaság rendkívüli körülmények miatt törli a járatod, nem vagy jogosult kártérítést igényelni. Ilyenek például a rossz időjárási viszonyok, a légiforgalmi irányítók vagy a repülőtéri személyzet sztrájkja, radarhiba, vészhelyzet, terrortámadás vagy egyéb rendkívüli helyzetek.
Viszont nem minden esetben áll fenn rendkívüli körülmény. Például egy repülőgép technikai hibája nagyrészt a légitársaság felelőssége, így a jogosultság a pénzügyi kártérítésre fennállhat.
Mi a helyzet a repülőtéri fogyasztással?
Jelentős késés esetén étkezési kupont kérhetünk, ha ezt megtagadják, akkor később felléphetünk a légitársasággal szemben: három óránként 15 Euró étkezési költséget tudunk követelni a légitársaságtól. Fontos, hogy megőrizzük a fogyasztásról szóló nyugtákat, hogy érvényesíteni tudjuk a követelésünket.
A légitársaságnak járattörlés és jelentős késés esetén is gondoskodnia kell az utasok elszállásolásáról, ha ez indokolt.
Kártérítés igénylésnél erre figyelj
Közvetlen kapcsolatfelvétel a légitársaság ügyfélszolgálatával
Ha úgy érezzük, jogosan illet meg minket kártérítés, érdemes először személyesen a légitársaság ügyfélszolgálatával felvenni a kapcsolatot. A kártérítési igényt minél hamarabb, de legkésőbb az utazás dátumát követő 2 éven belül kell benyújtani. A kártérítési igény benyújtásához szükség lesz az érintett járat számára, dátumára, a repülőjegy e-ticket számára, és a beszállókártyán is megtalálható foglalási kódra, emellett az utas adataira.
Kártérítéssel foglalkozó cégek, ügyvédek
Amennyiben kártérítési igényünket nem sikerül érvényesíteni a légitársasággal szemben, de továbbra is úgy érezzük, hogy jogosan áll fenn, számos internetes cég és ügyvéd segítségét vehetjük igénybe.
Utasbiztosítás előnyei járatkésés vagy törlés esetén: mikor fizet a biztosító?
Ma már egy utazás előkészítésének fontos része, hogy körültekintően válasszunk utasbiztosítást a nyaraláshoz. Különösen fontos az utasbiztosítás járatkésés esetén. A biztosítók általában 4-6 órás késések esetén nyújtanak kártérítést, ennek összege társaságonként és csomagonként eltérő lehet. Egyes esetekben lehetőség van arra, hogy a biztosító partnercégén keresztül intézzük a légitársaság felé a kárigény benyújtását, és a biztosítás fedezi az adminisztrációs költségeket. Fontos tehát, hogy alaposan tájékozódjunk, és az igényeinknek leginkább megfelelő utasbiztosítást válasszuk.
Egyéb felmerülő kérdéseinkre is választ kaphatunk a Your Europe oldalán, ahol részletes tájékoztatást találunk a légi utasok jogairól. Előzetes tájékozódással, felkészüléssel a váratlan helyzetekre – például, hogy baleset ér minket külföldön –, sok kellemetlenség elkerülhető, és az utazás valódi kikapcsolódás lehet. Nem késő akár még egy őszi last minute kiruccanást sem lefoglalni. Ha pedig érint minket a járatkésés, járattörlés problémája, ne féljünk érvényesíteni a minket megillető jogokat.
Gyakran feltett kérdések késéssel kapcsolatban
Élhetek-e repülőúttal kapcsolatos kártalanítás iránti igénybejelentéssel, ha járatom az EU-n kívülről indult vagy EU-n kívülre ment?
Ha a járatot üzemeltető légitársaság valamelyik EU-országban van bejegyezve, abban az esetben igen. Ha a járatot nem uniós légitársaság üzemelteti, a cég bejegyzett székhelye szerinti ország utasjogai illetik meg az utast.
Csatlakozó járat késése esetén mik a lehetőségek?
Ha a járatokra egyetlen foglalás révén váltottunk jegyet, és az utazásának végcélját jelentő repülőtérre 3 órás vagy annál hosszabb késéssel érkezünk meg, akkor pénzügyi kártérítésre vagyunk jogosultak, ha a késés nem rendkívüli körülményeknek tudható be.