Menü

Ingatlanvásárlás költségei: kiadások ingatlan vásárláskor

 

Egy ingatlan megvásárlása nagy körültekintést igényel, hiszen ez mindannyiunk életében jelentős döntés, melyet alapos tervezés előz meg. Ha megszületik bennünk a szándék, és a szükséges anyagi feltételek is rendelkezésre állnak, nagy lelkesedéssel vágunk bele a keresgélésbe, tervezgetésbe. Azonban sokan nem számolnak azzal, hogy a vételár mellett számos egyéb költséggel kell kalkulálnunk. Fontos ezeket is előre betervezni, hogy ne váratlan meglepetésként érjenek majd a későbbiek során. Cikkünkben összegyűjtöttük az ingatlan vásárlásakor és eladásakor felmerülő költségeket, hogy pontosan tudd, milyen kiadásokkal kalkulálj.

Ingatlanvásárlás költségei, amelyek a vevőt terhelik

Ingatlanvásárlás költségei – vagyonszerzési illeték

Ingatlanvásárlás során a vevőnek az ingatlan vételárán felül vagyonszerzési illetéket kell fizetnie az ingatlan forgalmi értéke után, mely alapesetben az ár 4%-a. Egy 40 millió forintos ingatlan esetében tehát ez az összeg 1,6 millió forint. Ez általában a legnagyobb extra költség, de számos tényező enyhítheti a mértékét.

Ügyvédi költség

Az ingatlan adásvételi szerződés csak akkor érvényes, ha azt ügyvéd vagy közjegyző ellenjegyzi. Legtöbben ezért egy ügyvédi iroda segítségét veszik igénybe ilyenkor. Az ügyvédi munkadíj a vevőt terheli, amely ingatlan adásvételi szerződés esetén általában a vételár bizonyos százaléka vagy egy meghatározott fix összeg. Ez a tétel könnyen több százezer forintra rúghat.

Ingatlanvásárlás költségei: földhivatali díjak

A földhivatali eljárás során a vevő igazgatási szolgáltatási díjat köteles megfizetni a tulajdonjog bejegyzésére irányuló eljárás lefolytatásáért. Ez 2025-ben 10 600 forint. Ha a vevő több részletben szeretne fizetni, akkor a tulajdonjog fenntartáshoz kapcsolódó vevői jog külön bejegyzési igénye miatt ezt az összeget kétszeresen kell kifizetni.

Banki átutalás költsége

Amikor ingatlant vásárolunk, nem elhanyagolhatóak a banki tranzakciókkal járó költségek sem, hiszen ilyenkor a szokásosnál sokkal nagyobb összegeket kell átutalnunk az eladó számára, vagy éppen készpénzben felvennünk. Ha hitelt veszünk fel, melyet a bank közvetlenül az eladónak küld, az önerő elutalásának már akkor is jelentős tranzakciós díja van. Érdemes ezekről előre tájékozódnunk a bankunknál, hogy meg tudjuk tervezni, hogyan a legkedvezőbb ezeket lebonyolítani.

Lakáshitel költségei

Hitel igénybevétele esetén a kölcsön felvételéhez kapcsolódó díjakat is számításba kell vennünk. Ezek a következők lehetnek:

  • önerő,
  • értékbecslés,
  • közjegyzői díj,
  • folyósítási jutalék,
  • hitelösszeg átutalási díja,
  • tulajdoni lap lekérdezése,
  • jelzálogjog bejegyzési díja,
  • törlesztőrészletek,
  • a törlesztők átutalásának költsége.

Legtöbbször a fentiek közül bizonyos tételeket a bankok kedvezmények formájában elengednek, azonban előtörlesztés vagy végtörlesztés esetén a kedvezményt sok esetben elveszítjük. Nagyon fontos tehát, hogy a banki feltételekről tanácsadás keretében tájékozódjunk a szerződés megkötése előtt. A hiteltanácsadók a bankoktól kapnak jutalékot, ezért a szolgáltatásuk igénybe vétele nem jár plusz kiadással, de sokat spórolhatunk a segítségükkel.

Ingatlanvásárlás költségei – közjegyzői költségek lakáshitel esetén

A hitelfelvételhez kapcsolódó közjegyzői díj is járulékos költség lehet, amit sokszor a hitelintézet kér a hitelszerződés hitelesítéséért. Különböző kedvezmények vagy adómentességek ezt is mérsékelhetik, a jelenlegi hazai szabályozás szerint viszont a lakáshitel-szerződést mindenképpen közjegyzői okiratba kell foglalni.

Műszaki tanácsadó díja ingatlanvásárlás előtt

Vásárlás előtt hatalmas segítség, ha egy műszaki tanácsadó szakmai szempontok alapján elemzi a kérdéses ingatlant. Ma már számos cég specializálódott arra, hogy alaposan felmérjék a megvásárolandó házakat, lakásokat, hogy a vevőket ne érjék később váratlanul felmerülő problémák.

Költöztetéssel járó járulékos költségek

Mivel ez az utolsó lépések közé tartozik, a költözéssel járó költségek a folyamat elején legtöbbször fel sem merülnek bennünk. A legtöbben ezt ma már szakemberrel végeztetik, és költöztető céget vesznek igénybe hozzá.

Lakásbiztosítás: opcionális, de helyzetet menthet

Lakásbiztosítást nem minden esetben kötelező kötni, de hitelfelvétel esetén a bank ezt feltételként szabja meg. Számos tényezőtől függ, nekünk milyen biztosítás a legmegfelelőbb, ezért nagyon fontos, hogy több szempontot megvizsgálva tájékozódjunk a lehetőségeinkről.

Sokan nem tudják, mire érdemes odafigyelni lakásbiztosítás megkötése előtt. Az egyik ilyen szempont például, hogy milyen a kiválasztott biztosító kárrendezési gyakorlata.

Kérjünk ajánlatokat több szolgáltatótól, és végezzünk előzetes kalkulációt. Egy jól megválasztott biztosítás, például a Házőrző lakásbiztosítás, vagy éppen a biztosító váltás időszakában az Előzetes kiegészítő védelem lakásbiztosításra jelentős segítséget nyújthat váratlan helyzetekre.

Biztosítsd nálunk otthonod, és akár egy Generali Care kármegelőzési kupont is kaphatsz ajándékba

Ha  Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítást vagy Házőrző Nívó, Extra vagy Top otthon- és életmód-biztosítást kötsz 2025. június 1. és 2025. szeptember 15. között ekommunikációval, akkor egy

Generali Care kármegelőzési kupont is ajándékba kaphatsz!

Az ajándék Generali Care kármegelőzési kupon értéke 10.000 forint, és vagyonvédelmi eszközökre vehető igénybe.

További részletek: https://www.generali.hu/care-kupon-2025-u

Ingatlan adás-vétel esetén az eladót terhelő költségek

Ingatlanvásárlás költségei – energetikai tanúsítvány

Ingatlan eladása esetén mindenképp szükség van energetikai tanúsítványra, amelyet már a hirdetésben fel kell tüntetni, és legkésőbb az adásvételi szerződést megelőzően át kell adni a vevőknek. A tanúsítvány költsége szolgáltatótól függően jellemzően pár tízezer forint

Tulajdoni lap, térképmásolat

Az ingatlaneladásnál és a hitelfelvételnél is szükség van a hiteles tulajdoni lap másolatára, melynek lekérdezésére akár 2-3 alkalommal is sor kerülhet. Egyes esetekben térképmásolatot is kérhetnek. Ezek lekérdezésének díja alkalmanként 3000 forint. E-hiteles tulajdoni lapot és e-hiteles térképmásolatot a Földhivatali Portálról tudunk letölteni.

Ingatlanvásárlás költségei: ingatlanadó

Ahogyan fentebb említettük, az adásvétel után a vevő vagyonszerzési illetéket fizet, míg az eladó személyi jövedelemadó megfizetésére köteles, amennyiben drágábban adja el a lakást vagy házat, mint amennyiért vette. Ezt a személyi jövedelemadó bevallásban kell feltüntetni, és a mértéke attól is függ, hogy hány éven belül adja el a megvásárolt ingatlant.

Az összeget az ingatlaneladás költségei is csökkentik, így érdemes könyvelő segítségét kérni az adóbevallás elkészítéséhez, vagy az eladás után rögtön felkeresni egy szakembert, hogy pontosan kiszámolja, mekkora összeget kell majd fizetnünk. Ez ugyanis egyáltalán nem elhanyagolható, akár milliós tétel is lehet.

Ingatlanközvetítő díja (opcionális)

Nem kötelező ingatlanközvetítő szolgáltatásait igénybe vennünk, ha ingatlant szeretnénk eladni vagy vásárolni, de a legtöbben élnek ezzel a lehetőséggel. A tapasztalat azt mutatja, hogy bár ilyenkor a tulajdonosnak egy előre meghatározott ingatlanközvetítői díjat kell fizetnie sikeres eladás esetén, ez a befektetés megtérül. Az ingatlaniroda készíti el a profi hirdetést, és kapcsolatai révén olyan személyekhez is eljuthat az ingatlan híre, akiket mi nagy valószínűséggel nem érnénk el.

Házvásárlás vagy lakásvásárlás költségei: melyek a különbségek? 

Egy családi ház megvásárlása jogi értelemben nem feltétlenül különbözik egy lakásvásárlástól, de abban mindenképpen, hogy egy önmagában álló épület az ügylet tárgya a hozzá tartozó telekkel. A lakásvásárlás költségei ugyanúgy megjelennek családi ház vásárlása során is, de vannak további tételek, melyek kizárólag ház- vagy telekvásárlás során merülnek fel. Ilyen például családi ház illetve telek vásárlása során a térképmásolat lekérése, telek esetében a kiméretés vagy a talajvizsgálat költsége.

A fentiek alapján láthatjuk, hogy ingatlan-adásvételnél mennyi felmerülő költséggel kell számolnunk. Nagyon fontos, hogy a folyamat elején ne csak a vételárat vegyük figyelembe, hanem ezeket is, és így készítsük el az előzetes költségvetést. Eladásnál pedig ugyanúgy bele kell kalkulálnunk bizonyos költségeket, így jó, ha ezekről is előre tájékozódunk, hogy ne érhessenek minket kellemetlen meglepetések.

Kapcsolódó cikkek

Ingyenes pénzügyi kisokos — légy te is tudatos!

 

Ingyenes pénzügyi kisokos — légy te is tudatos!