Skip links

Az egészséges öregedés titka a csontjainkban van

Az egészséges öregedés egyik legnagyobb titkát a csontjainkban kell keresni, ami ugye visszavezethető arra, ahogyan a korábbi évek során bántunk velük. A csontjaink raktározzák a nélkülözhetetlen kalciumot, alátámasztják az izomzatunkat, és tulajdonképpen a csontjaink tartanak minket aktívan. Az öregedő csontok természetes módon gyengülnek, amelynek következtében ki vagyunk téve a csontritkulás veszélyének, és sajnos, már az apróbb baleseteket is töréssel végződhetnek. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy óvjuk csontjainkat, és egészségesen étkezzünk, mozogjunk, valamint szedjük a megfelelő vitaminokat.

Mutatjuk, mit tehetsz azért már most, hogy csontjaid tovább erősek legyenek.

A kalcium ereje

A napi kalciumbevitel fedezése érdekében fogyassz tejet, sajtot és egyéb más tejterméket is. Azonban nem szabad megfeledkeznünk a diófélékről és a zöld leveles zöldségekről sem, így például a brokkoliról és a káposztáról. Legjobb fehérjeforrásnak az olyan csontos halak számítanak, mint például a szardínia, hiszen ezekben a halakban található meg a legtöbb kalcium. De a szójabab és a hozzáadott kalciumot tartalmazó szójaitalok is jó választásnak bizonyulnak, ha problémái vannak a tejtermékek megemésztésével.

A vitaminok mi magunk vagyunk

Ellenőrizd a bevitt vitamin mennyiséget, és töreked arra, hogy az étkezések fedezzék a napi ajánlott vitaminszükségletet. A D-vitamin az elengedhetetlen vitaminok listájának élén szerepel, mivel ez a vitamin felel a kalcium szervezetünkben való felszívódásáért. Nyáron a nap sugarai biztosítják számunkra a D-vitamint, a sötétebb hónapokban azonban ehhez olajos halat, vörös húst és tojássárgáját kell ennünk. A zöld leveles zöldségek szintén tele vannak csontbarát K- és A-vitaminnal, de figyeljünk rá, hogy ne adagoljuk túl az A-vitamin bevitelt – mivel ezzel még nagyobb veszélybe sodorjuk magunkat, már ami a csontritkulást illeti! Egy felnőtt férfi és nő esetén az ajánlott maximális A-vitamin bevitel 3 000 mikrogramm naponta, amelyet az általunk fogyasztott ételek, illetve étrend-kiegészítők csomagolásán egyszerűen nyomon követhetünk.

Egyél napi ötször zöldséget és gyümölcsöt

A csontok egészséges öregedése érdekében érdemes komolyan venni a napi ötszöri zöldség- és gyümölcsfogyasztást, hiszen az egészséges és kiegyensúlyozott étrend a csontok számára szükséges ásványokban, rostokban és vitaminokban gazdag. Fogyassz alacsony zsírtartalmú tejet, cukormentes joghurtot és teljes kiőrlésű ételeket. Próbáld meg csökkenteni a feldolgozott húsok, a magas zsírtartalmú és cukros édességek, valamint a só fogyasztását.

Edzd csontjaidat

Csontjaid erősítéséhez nem kell súlyokat emelgetni az edzőteremben! Minden, amihez fel kell állni, máris megdolgoztatja a csontokat. Így a séta, a futás és a tánc is megfelelő mozgás lehet. Nincs szükség extrém edzésre – egy 20 perces kocogás heti háromszor, a szakaszos futás, illetve a gyors gyaloglás mind tökéletes edzés a csontok számára.

Tarts mértéket

Talán nem fogsz meglepődni, ha azt mondjuk, hogy a dohányzás, az alkohol és a túl sok koffein lerombolja azt a sok munkát, amit csontjaid egészségéért tettél. Éppen ezért, ha fontos csontjaid egészsége, próbáld csökkenteni a koffeinbevitelt és csak minimális mennyiségű alkoholt fogyassz!

Nem szeretnél lemaradni a legfrissebb bejegyzésekről?
Iratkozz fel a hírlevelünkre!