Vadkár biztosítás és kárbejelentés a Generalinál
Útra tévedő nagyvaddal az év bármely szakaszában találkozhatunk, az őszi hónapokban azonban különösen megnő a vaddal történő autós balesetek veszélye. Egy-egy ütközés a gépjárműben és a vadban is jelentős károkat okozhat, amit a casco-biztosítás, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás mellé kínált vadkár-kiegészítő biztosítás téríthet meg az autósnak.
Szeretnéd biztonságban tudni önmagadat, a családodat és az autódat ebben a kritikus időszakban is? Egy ilyen helyzetben a Generali casco biztosítása, vagy a kgfb mellé köthető vad- és háziállatkár biztosításunk nyújthat segítséget az autónkban történt kár rendezéséhez. Töltsd ki az alábbi űrlapot, hogy kollégáink mihamarabb felvehessék veled a kapcsolatot és együtt megtalálhassátok a számodra legjobb megoldást.
A Vadgazdálkodási Adattár legfrissebb elérhető statisztikái szerint
2023-ban több mint 7 ezer nagyvad pusztult el gépjárművel való ütközés nyomán Magyarországon,
az elmúlt húsz év alatt pedig csaknem megduplázódott a vadbelesetek száma az FBAMSZ adatai szerint. A növekedés hátterében vélhetően a vadállomány, illetve a járműpark folyamatos bővülése állhat.
A statisztikák szerint a nagyvadak közül a legtöbb esetben őzzel ütköznek gépjárművek (2023-ban több, mint 5600 ilyen esetet rögzítettek a vadgazdálkodási adattárban), de jelentős azon események száma is, amikor szarvast (mintegy 1100 eset), illetve vaddisznót ütöttek el (közel 300 eset). További 13 500 ezer balesetet regisztráltak apróvaddal (nyúl, fácán, fogoly) is, szerencsére ezekben az esetekben általában kisebb károkat szenvedtek a járművek.
Vadkár elleni védekezés
A vadveszélyes területeken, az utak mentén az illetékes vadásztársaságok vadveszélyre figyelmeztető táblákat helyeznek ki, ami annyit jelent, hogy a gépjármű vezetőjének úgy kell megválasztania a gépjármű sebességét, hogy a vad hirtelen felbukkanása esetén is el tudja kerülni az ütközést. Ez este, a vad által sűrűn látogatott területen akár igen lassú, 20 km/órás sebességet is jelenthet. De még lassan közlekedve, sőt, akár álló autóba is belefuthat egy megijedt vad.
A szakértők azt javasolják a vadgázolások elkerülése érdekében, hogy szürkülettől, illetve erdős környezetben vezető utakon egyéb időben is fontos mérsékelni a sebességet.
Ha vadat látunk, akkor érdemes lassítani, mert az állat viselkedése kiszámíthatatlan, és hirtelen irányváltoztatásra bármikor lehet számítani, de akár több vad is megjelenhet. Ha mégis megtörténik a baleset,
- az elütött vadhoz nem szabad hozzányúlni,
- sem lehúzni az útról,
mert ha még él, akkor az agancsával, harapásával, vagy rúgásával sérüléseket okozhat.
Vadkár biztosítás és kárbejelentés
Ha bekövetkezik a vaddal történő ütközés, az közlekedési balesetnek számít. Érdemes ilyenkor hívni a rendőrséget, valamint értesíteni kell a helyileg illetékes vadásztársaságot. Fontos tudni, hogy
a vad az állam, az elhullott vad pedig a vadásztársaság tulajdona,
annak eltulajdonítása lopásnak minősül. Ha a vad nem pusztult el a balesetben és elhagyta a helyszínt, akkor készítsünk fényképeket a nyomokról és kérjük ezt az eljáró rendőrtől is.
Vadütközés esetén ki a felelős?
A vadgazdálkodási törvény 2023-as módosítása is megerősítette azt a szabályozási környezetet, melynek keretei között vadbaleset esetén a vadásztársaságok kártérítési felelőssége elsősorban akkor állapítható meg, ha a vad vadászat, hajtás-űzés során bukkan fel az úttesten, illetve az úthoz túl közel (200 méteren belül) telepítettek etető-itatót a vadak számára.
Ha a vad elpusztult, a vadgazdálkodók kérhetik a vad értékének megtérítését,
bár a gyakorlatban ettől jellemzően eltekintenek.
A törvény hatályos változata ugyanakkor kimondja azt is, hogy gyorsforgalmi utat úgy kell üzemeltetni, hogy arra vad ne jusson fel.
Ebből következően gyorsforgalmi úton bekövetkező vadbaleset kapcsán jó eséllyel megállapítható a gyorsforgalmi út kezelőjének felelőssége
„A vadbalesetek zöme azonban nem gyorsforgalmi úton történik
és ilyenkor az autósnak az esetek túlnyomó részében a gépjárműkárokat magának kell viselnie – mutat rá Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke. – Mivel az ilyen károk átlagos értéke általában már eléri a milliós szintet, kiemelt szerep jut a megfelelő biztosítási fedezetnek.
Maga a kötelező biztosítás nem nyújt védelmet a saját kárra, mivel az baleset okozásakor csupán az érintett vétlen károsultaknak térít. Hatékony fedezetet olyan casco-szerződés nyújthat, amely kiterjed a töréskárra, ezen kívül több biztosítónál is köthető a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás mellé kiegészítő vadkárbiztosítás.”
Mi a teendő vadkár esetén?
Fontos, hogy vadkár esetén a káreseményt mihamarabb jelentsük a biztosítónál, de a vad által okozott kárt a vadgazdálkodást folytató szervnél is be kell jelenteni, és az erről szóló jegyzőkönyvet a biztosítónak a kárbejelentéskor be kell mutatni.
Magyarországon alacsony a casco-biztosítási lefedettség. Az MNB augusztus végén közzétett adatai szerint 2025 második negyedévében csupán 994 ezer gépjárműnek volt ilyen biztosítása, miközben a KSH adatai szerint közúti forgalomban több mint 5,2 millió gépjármű vesz részt.
Tovább rontja a helyzetet, hogy ezeknek a casco-biztosításoknak egy része csupán részkockázatokra (például lopáskárra) terjed ki, vagyis vadütközés esetén az ilyen biztosítások nem térítenek.
A Generali Biztosító teljes körű casco biztosítása nem csak a vadkárok, de egyéb törés, lopás, üvegtörés és természeti károk esetén is anyagi segítséget nyújt. Azoknak pedig, akik kifejezetten a vadkárok esetén szeretnének biztosítási védelmet, a Generali kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kínálja Vad- és háziállatkár biztosítással.