Hány éves kortól járhat egyedül iskolába a gyerek?
Míg évtizedekkel ezelőtt hazánkban alig pár évesen egyedül jártak intézménybe a gyermekek, ma a magyar szülők a 10-11 éves kort tartják ideálisnak ahhoz, hogy önállóan kezdhessen iskolába járni csemetéjük. De vajon mi ennek az oka, és mik lennének azok a dolgok, amik valóban segítenék a biztonságosabb közlekedést? Többek között ezekre kereste a választ a Generali a Biztonságért Alapítvány a friss kutatását bemutatva új kampánya, a „Gyerek a zebrán!” kapcsán a szeptember 16-án induló Biztonság Hetén.
Biztonságos közlekedés: „Gyerek a zebrán!” kezdeményezés
A Generali a Biztonságért Alapítvány idén kifejezetten a gyermekek biztonságosabb közlekedésére való felhívást tűzte ki célul a ”Gyerek a zebrán!” kampányával. Idén májusban a Közlekedési Kultúra Napja kapcsán az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal (OBB) együttműködve indított közönségszavazást az alapítvány: a hazai lakosságnak két héten át lehetősége volt online megszavazni egy, az OBB javaslata alapján összeállított 19-es listából azt a legveszélyesebbnek ítélt, iskola közelében található gyalogátkelőhelyet, amit okossá alakítanak még az idei iskolakezdés előtt.
Több, mint félmillió szavazat érkezett 19 a városban található gyalogátkelőhelyekre. A győztes város végül Mátészalka lett. Így a Mátészalka, Szalkay László utca – Nagykárolyi út kereszteződésénél lévő gyalogátkelő, ami a Kálvin János Református Általános Iskola közelében található, a szeptemberi iskolakezdésre okossá alakul majd.
Egyedül iskolába járni – mikortól ajánlott?
Míg évtizedekkel ezelőtt a legtöbb gyermek egészen kis korában már egyedül közlekedhetett, mára sokat változott a helyzet. Az okokat hosszasan lehetne sorolni, de vitathatatlan, hogy a rengeteg autó bizony elég komoly tényezőnek számít.
A Generali a Biztonságért Alapítvány egy júliusi kutatásában 1000, 16-75 év közötti magyar lakost kérdezett többek között arról, hogy mennyire érzik magukat biztonságban a gyalogátkelőkön.
A válaszokból egyértelműen kiderül, hogy
a hazai lakosság kétharmada inkább csak viszonylag érzi magát biztonságban, amikor gyalogátkelőn halad át.
Akik a legkevésbé érzik magukat biztonságban ilyenkor, azok között felülreprezentáltak többek között a nők, a középkorúak, illetve azok, akiknek van óvodás, iskolás korú gyereke. A válaszadók mindössze 16 százaléka számolt be arról, hogy általában véve maximálisan biztonságban érzi magát a zebrán való átkeléskor.
Az iskolakezdés kapcsán a kutatás azt is boncolgatta, vajon hány éves kortól ideális egyedül iskolába engedni a gyermekeinket, illetve a szülők hogyan vélekednek a gyermekek biztonságosabb közlekedéséről.
A megkérdezett szülők kétharmada az iskolai időszakban napi szinten kel át gyalogátkelőn az iskola vagy az óvoda megközelítésekor. Átlagosan 10-11 éves kortól gondolják megfelelőnek, hogy a gyerek egyedül kezdjen közlekedni.
Természetesen ezt a számot nagyon sok tényező befolyásolja a szülők szerint. Ez az életkor jelentősen függ a gyerek személyiségétől, az iskola távolságától és a szülők 60%-a szerint attól is, hogy van-e gyalogátkelő útközben.
Gyerek a zebrán – az edukáció és az okoszebrák sokat segítenek
A kutatás arra is kereste a választ, vajon milyen lehetőségek vannak arra, hogy a gyerekek önálóbban és persze biztonságosabban közlekedhessenek.
A megkérdezettek 75 százalék szerint a több (okos)zebra-gyalogosvédelmi rendszer létesítése sokat segítene abban, hogy a gyerekek önállóan közlekedhessenek. Emellett még azt is hasznosnak éreznék, ha a szülők gyakorolnák a közlekedést a gyerekekkel. A döntő többség azt is támogatja, hogy
az iskolában is legyen a biztonságos közlekedésről edukáció.
Biztonságos közlekedés: mi az az okoszebra?
Eddig 65 zebrát alakítottak okossá az alapítvány támogatásával. A Pearl Enterprises Kft. kivitelezésében megvalósuló SafeCross® projekt célja a gyalogosok biztonságának javítása. Ezen kívül fontos, hogy felhívják a figyelmet a biztonságos közlekedés fontosságára.
A SafeCross® okoszebra egy közlekedésbiztonsági rendszer. Az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet ez az említett rendszer. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.
A Generali a Biztonságért Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságos közlekedés elősegítését. A program elindítása óta több mint 110 millió forint értékben kerültek okoszebrák kiépítésre szerte az országban, többek között megyeszékhelyeken. Többek között például Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron, Veszprémben vagy Zalaegerszegen, nyaralóhelyeken a Balaton partján, illetve a fővárosi agglomerációban.
A MABISZ és az Országos Rendőr-Főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága társszervezésben 2017 óta megvalósuló Biztonság Hete programsorozat 2024-ben is folytatódik, szeptember 16-22 között. Ezekben a napokban közös akciókkal hívják fel a gyerekek figyelmét a biztonságra, a balesetmegelőzés lehetőségére és fontosságára. A kezdeményezés mára már látványos, országos rendezvénysorozattá nőtte ki magát, amelynek a helyszínein az elmúlt évek alatt mintegy kilencvenötezer gyereket sikerült megmozgatni és az együttműködőkkel a biztonság különböző aspektusaival kapcsolatban érzékenyíteni.