Menü

Biztonságos autós nyaralás: tippek és hasznos tanácsok

Az autós nyaralás remek lehetőséget nyújt a szabad mozgásra és a különböző látnivalók felfedezésére. A nyugodt utazás érdekében azonban nemcsak a csomagunkat szükséges bepakolnunk, de az autónkat is fel kell készítenünk egy hosszú útra. Fontos, hogy jó műszaki állapotú, minden biztonsági előírásnak megfelelő járművel induljunk el. Az előkészületek ellenére azonban a felhőtlen nyaralást beárnyékolhatja egy nem várt autóbaleset vagy műszaki hiba is. A jármű meghibásodása, az időjárási körülmények, de akár egy apró figyelmetlenség is okozhat közúti balesetet. A Magyar Autóklub legfrissebb statisztikái szerint 2024 első harmadában összesen több mint 4000 személyi sérüléses közúti baleset történt a hazai utakon. De mit tegyünk, ha megtörténik a baj?  

Autós nyaralás: ellenőrizzük autónkat, mielőtt útnak indulunk!

Az alapos előkészületek segítenek abban, hogy az autós nyaralás zökkenőmentes és élvezetes legyen. Az utazás előtt ellenőrizzük, hogy szükséges-e esetleg olajcsere, a gumiabroncsok milyen állapotban vannak. Nézzük át, hogy a hűtő-, fék-, szélvédőmosó folyadék megfelelő mennyiségű legyen.

Javasolt ellenőrizni az összes lámpát és izzót, valamint azt is, hogy a biztonsági felszerelések, mint például az elsősegély doboz, elakadásjelző háromszög, fényvisszaverő mellények bent vannak-e az autóban. Olyan

alapvető tartozékokat is pakoljunk be, amik segíthetik az apróbb hibák elhárítását.

Legyen nálunk szerszámkészlet, kerékkulcs, emelő, pótizzók és biztosítékok, valamint töltőkábel az akkumulátor lemerülése esetére.

A kényelemről se feledkezzünk meg: a többórás autóút során elengedhetetlen, hogy legyen nálunk elegendő folyadék és némi harapnivaló. Egy nem túl nagy, hordozható hűtőtáska hasznos lehet a friss ételek és italok tárolására.

A komfortos utazáshoz a pihenők közbeiktatása is hozzátartozik.

A hosszabb utak során hasznos lehet akár több helyen megállni és szusszanni egyet.

Az útvonal előzetes tervezésével pedig megismerhetjük az esetleges alternatív lehetőségeket.

Nem mindegy az sem, hogy mit pakolunk a csomagtartóba és mi az, ami jó, ha gyorsan elérhető helyen van. A külföldi út során mindenképp legyen kéznél a forgalmi engedély, az autó biztosítási papírjai – itthon saját autónál ezek már nem szükségesek -, személyazonosító igazolványaink, jogosítvány,  készpénz és bankkártya.

Vészhelyzet esetén elengedhetetlen, hogy mobiltelefonunk és a hozzá tartozó töltő is a közelünkben legyenek. Továbbá nagyon fontos, hogy mindig legyen toll és baleseti bejelentő a kesztyűtartóban.

Baleset vagy koccanás: a baleseti bejelentő kitöltése kiemelten fontos

Kisebb balesetek, koccanás esetén nyugalmunkat megőrizve, higgadtan mérjük fel a helyzetet.

Súlyosabb balesetek esetén a legfontosabb a sérültek ellátása, a mentők és a rendőrség értesítése. 

Nagyon fontos, hogy minden baleset alkalmával a résztvevő felek már a helyszínen töltsék ki a biztosítók ügyfélszolgálatain ingyenesen beszerezhető európai baleseti bejelentő lapot (kék-sárga nyomtatvány), vagy az e-kárebejelentő applikációt.

Nem kötelező az adott biztosító logójával ellátott nyomtatványt használni, ugyanis bármely más biztosítótársaság baleseti bejelentője kitölthető.

Sőt, ha külföldön történt a káreset, az idegen nyelvű nyomtatvány is alkalmazható, mivel az egyes mezők tartalma minden nyelven megegyezik. A baleseti bejelentőt az adott biztosító társaság kérni fogja a kárbejelentés során, ezért abból egy-egy példányt szükséges megőrizniük a káresetben résztvevő feleknek.

Ha mégsem töltik ki a bejelentő lapot, akkor mindenképp fel kell jegyezni a felek legfontosabb adatait, de minimálisan a másik jármű rendszámát, kötelező gépjármű felelősségbiztosítójának nevét, valamint a jármű tulajdonosának, illetve vezetőjének a nevét. Amennyiben a felek nem tudnak megegyezni arról, hogy ki volt a felelős, akkor szintén érdemes rendőrt hívni, még a helyszínen.  

Baleset okozója

A baleset okozójaként minden esetben el kell juttatni a baleseti bejelentő egy példányát a saját kötelező gépjármű-felelősségbiztosítóhoz 5 munkanapon belül és ha van, akkor a casco biztosítóhoz, hogy minél előbb elindulhasson a kárrendezés.

Ha a másik fél volt a hibás, akkor a károkozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítójához fordulhatunk a kárigényünkkel 30 napon belül. Ha vétlenek voltunk, de a helyszínen valami miatt nem cseréltünk adatokat, akkor a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) által üzemeltetett információs központot kell megkeresni.

Ha a helyszínen nem született megegyezés arról, hogy ki a felelős, akkor annak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítójához szükséges jeleznünk a kárt, akit vétkesnek gondolunk.

Ha a balesetben vétlenek voltunk és személyi sérülés is történt, de a károkozó ismeretlen, például cserbenhagyás történt, akkor a MABISZ áll helyt a károkozó helyett.

Generali Autós Assistance: bármikor hívható és online is elérhető

A Generali Ghelp szolgáltatása részeként elérhető a Generali Autós Assistance, amennyiben valaki a kötelező biztosítás mellé Autós segélyvonal kiegészítőt, Baleseti assistance szolgáltatást, illetve Műszaki segítségnyújtás szolgáltatást választ.

A Generali Autós Assistance a nap bármely órájában hívható a 36-1-458-4451 telefonszámon,

vagy gyorsan  és hatékonyan online is bejelenthető a probléma. Az elmúlt két évben közel 200 alkalommal jelentették be online az eseteket.

Az Autós segélyvonal részeként Európa földrajzi területén kérhető a helyszíni javítás megszervezése és autómentő küldése. A Baleseti asszisztencia szolgáltatás közúti baleset esetén nyújt segítséget szakmai tanácsadásban, az autó elszállításában és javításában.

A biztosítás fedezetet nyújt, ha az autó baleset miatt meghibásodik, illetve üzemzavar miatt menetképtelenné válik. A Műszaki segítségnyújtás részeként abban az esetben kérhető segítség, ha a gépjármű műszaki, nem balesetből eredő okból meghibásodik, illetve üzemzavar miatt menetképtelenné válik.

A biztosító társaság a baleseti és a műszaki asszisztencia esetén is a javítás és szállítás költségéből évente maximum 30 000 forintot térít meg.

Autós nyaralás: Mit tegyek, ha külföldön ért baleset?

A Zöldkártya Egyezménynek köszönhetően az itthon kötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást a Zöldkártya Rendszer tagországaiban is elfogadják. Egyes országokba utazás esetén szükséges, hogy nálunk legyen a Zöldkártya igazolás. További részletek a Magyar Nemzeti Iroda Tájékoztatójában olvashatók.

Ha külföldön ért kár, akkor mindenképp érdemes rendőri intézkedést kérni, és kitölteni az európai baleseti bejelentőt.

Ha mi vagyunk a kár okozói, akkor a hazaérkezés után haladéktalanul, de legfeljebb 5 napon belül értesíteni kell a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítónkat!

Ha károsultak vagyunk, fokozottan ügyeljünk arra, hogy a károkozó adatait pontosan töltsük ki. Sokat segíthet a kár körülményeinek tisztázásánál, ha a helyszínen fotókat készítünk.

A fentiekre azért is érdemes kiemelten figyelni, mert egy kis elővigyázatossággal, tudatossággal és felkészüléssel sokat tehetünk azért, hogy ha esetleg probléma adódik az autós út során, akkor az ne tehesse tönkre a rég várt nyaralásunkat.

Hiszen ez a pár nap az, amire sokan egész évben várnak, spórolnak. Tegyünk meg mindent, hogy a lehető legjobban sikerüljön a vakáció!

Kapcsolódó cikkek

Ingyenes pénzügyi kisokos — légy te is tudatos!

 

Ingyenes pénzügyi kisokos — légy te is tudatos!